Nieuwsbrief vrijdag 22 januari 2021

Beste nieuwsbrieflezers,

In deze nieuwsbrief informeren we over een aantal personeelswijzigingen, gaan we verder in op het thuisonderwijs en leest u over activiteiten die op korte termijn staan gepland.

Namens team de Mortel wens ik u een fijn weekend! 
René Los
 

Personeelswijzigingen


Roy Aarts – 7-8 Aalscholverbos 
Roy heeft enige tijd geleden besloten zijn (onderwijs)carrière op een andere manier een vervolg te geven. Roy gaat zich focussen op coaching en zijn gezin. Met dit idee speelde hij al geruime tijd en ooit moet je de sprong wagen. Vandaag, vrijdag 22 januari, was zijn laatste werkdag op de Mortel. We vinden het ontzettend jammer dat Roy de Mortel gaat verlaten, maar begrijpen en respecteren natuurlijk ook zijn keuzes. We bedankten Roy voor zijn inzet voor de Mortel (en voorheen Achthoeven) en wensen hem heel veel succes! 
De ouders en kinderen van het Aalscholverbos zijn over dit nieuws al eerder geïnformeerd. Daarbij is ook verteld dat Roy afscheid neemt van de kinderen zodra de scholen weer open gaan. 
Sanne de Ruijter vervangt Roy in het Aalscholverbos. Juf Babette blijft uiteraard ook aan deze groep gekoppeld. Sanne is deze week al begonnen, waardoor er goede overdracht heeft plaatsgevonden.

Gymlessen voor de groepen 7-8 op donderdag
Roy verzorgde op de donderdagen de gymlessen voor de groepen 7-8. Ook hiervoor hebben we een vervanger gevonden: Wouter van Vlijmen. 
Wouter werkt voor het Beweegbureau en is een echte vakspecialist. Wouter start zodra de scholen weer open gaan.

Nathalie de Vet en Esther van Eersel
Nathalie en Esther zijn beiden onderwijsassistent en komen het team van de Mortel versterken. Esther zal veel in de Kikkerleije (3-4) te vinden zijn, Nathalie in het Aalscholverbos (7-8).
Nathalie is al gestart, Esther start zodra de scholen weer open gaan. Beiden hebben een aanstelling tot de zomervakantie.

Judith Spaninks
Judith heeft de afgelopen periode veel gewerkt in groep 3-4 Libellenbeek. Aanvankelijk zou zij het schooljaar afmaken in de Kikkerleije. In goed overleg hebben we afgesproken dat Judith een deel van de vervanging van juf Eveline in de Valkenboom gaat doen. Hierdoor kan juf Marjetta de hele week in de Kikkerleije blijven.
Juf Eveline voert, totdat zij met zwangerschapsverlof gaat, andere werkzaamheden uit.

Laura van Beckhoven – 7/8 Reigersnest
Tamara van Hal – 7/8 Boomkikkerstruik

Laura gaat eind februari met zwangerschapsverlof. Zij wordt vanaf dat moment vervangen door Marleen de Bruijn en Joeri Magielse. Marleen vervangt momenteel juf Tamara in groep 7-8 Boomkikkerstruik. Joeri heeft dit schooljaar een aantal keren ingevallen op de Mortel. 
Tamara verwachten we medio maart weer terug in de Boomkikkerstruik. In de weken dat Marleen de Bruijn invalt in het Reigersnest staat Marleen van Mook (Lio) op maandag en dinsdag voor de Boomkikkerstruik.
 

Thuisonderwijs


Regelmatig ontvangen we vragen en feedback van ouders. Afgelopen week gingen deze vooral over het thuisonderwijs en de manier waarop we dit op de Mortel organiseren. In deze nieuwsbrief geven we een indruk van wat ouders bezighoudt en lichten we toe waarop wij onze keuzes baseren.

Online instructie?
Een aantal ouders vraagt zich af waarom we niet (nog) meer live online instructies geven. Een aantal ouders geeft aan dat één keer livecontact per week via het scherm wel voldoende is. Verschillende verwachtingen die best ver uiteen lopen. Dat is begrijpelijk, want voor ieder kind, ieder gezin, is de situatie waarin we momenteel verkeren verschillend. 

Als school vinden we het belangrijk dat:
-we contact houden met de kinderen (en ouders)
-we de leerstof op een goede manier blijven aanbieden waardoor de ontwikkeling zo goed mogelijk door kan gaan
-geplande activiteiten (voor kinderen) door kunnen gaan
-de noodopvang door kan gaan
-we al deze zaken op een goede manier organiseren

In de eerste lockdown periode (maart, april 2020) hebben we de nodige ervaring opgedaan. Die ervaringen kunnen we nu goed gebruiken. We lichten graag toe waarom we bepaalde keuzes hebben gemaakt.

Contact met kinderen
Aanvankelijk was het uitgangspunt: we zien / spreken ieder kind minimaal één keer per week. Dat zijn per groep (ongeveer) 25 telefoontjes, raambezoeken of Teamsgesprekken. Dat is intensief voor de leerkrachten, maar het is vooral jammer dat de kinderen elkaar dan niet zien.
Vanaf afgelopen week organiseren we de ‘groepsvergaderingen’ waardoor de kinderen ook hun klasgenoten (via het scherm) weer ontmoeten. De eerste ervaringen zijn positief, maar vooral bij de jongere kinderen gaat dit niet vanzelf.

Leerstof en instructie
Om thuis te kunnen werken en leren moeten de schoolmaterialen mee naar huis. Dinsdag voor kerst ging hier veel tijd inzitten. Inmiddels moeten materialen (bijvoorbeeld werkboeken) alweer worden vervangen voor nieuwe. Ook hebben we veel gezinnen geholpen met een chromebook van school. 

Voor instructies maken we filmpjes, maar we geven deze ook ‘live’. Voor allebei is iets te zeggen. Live-instructie geeft meer het gevoel dat je ‘in de les zit’. Een filmpje bekijken kan wanneer het jou uitkomt, in jouw tempo en je kunt het ook nog eens terugkijken.
Recent onderzoek van EducationLab (Universiteit Maastricht, december 2020) laat zien dat het één niet beter is dan het ander. Beiden kunnen effectief zijn, maar voor beiden geldt ook dat het betrekken van leerlingen en het geven van feedback veel lastiger is dan in de normale situatie op school.
Feedback van kinderen en ouders op wat we nu doen (een mix van instructiefilmpjes, uitleg in de klassenvergadering, live instructiegeven) nemen we ter harte en nemen we mee in onze wekelijkse evaluaties.

Geplande activiteiten
Momenteel gaat veel niet door; dat hoeven we verder niet toe te lichten. We zoeken naar mogelijkheden waardoor we iets juist wel door kunnen laten gaan. 
Geen kerstviering op school? Dan komen we thuis langs! Kinderraad? Die kan ook online (en dat ging best goed). Carnaval? We bereiden ons voor op een feest(je) op school of een variant online. MR en ouderraad? Ook dat kan digitaal.
Er staat nog meer op de planning. Denk bijvoorbeeld aan de rapporten, adviseringen en gesprekken. ’t Zal anders gaan dan we gewend zijn maar we passen er een mouw aan en laten zoveel mogelijk doorgaan.

Noodopvang en organisatie
Alles wat anders gaat dan gewoon vraagt om aanpassen en organiseren. Best complex als onduidelijk is voor hoe lang iets geregeld moet worden. Best complex als we elkaar (ook als team) veel minder ontmoeten. Het is veel schakelen tussen wat moet, mag en kan. 
Iedere school pakt dit op zijn eigen manier op, maar dat is in de normale situatie niet anders. We staan open voor feedback en tips, maar niet alles kan. En zoals gezegd, de tips en verwachtingen lopen soms ver uiteen.
We waarderen de complimenten die we veel ontvangen, hartelijk dank daarvoor. We waarderen ook de verbeterpunten die we krijgen aangedragen. We nemen ze mee in onze evaluaties en passen aan waar mogelijk.
Met elkaar nog even volhouden!
 

Cito-M toetsen


Aangezien de kinderen op dit moment niet naar school gaan, kunnen we de M-toetsen van CITO op dit moment niet afnemen. Wij zullen deze inplannen zodra kinderen weer op school onderwijs volgen. Dit geldt voor alle kinderen van groep 3 tot en met 8.
 

Advisering groep 8


Voor groep 8 betekent het uitstellen van de M-toetsen dat wij niet de laatste Cito gegevens mee kunnen nemen in de advisering. Om te komen tot een advisering maken we gebruik van verschillende gegevens.
Het eerste gegeven is het werk in de klas en de methode gebonden toetsen van de afgelopen jaren. Deze gegevens zijn ook opgenomen in de rapporten door de jaren heen.
We kijken naar de citolijnen die wij na de afname van de Citotoetsen met jullie delen in het rapport.
Daarnaast nemen we ook observaties, pedagogische en didactische informatie mee die de leerkracht ziet in de klas. Deze samenstelling van gegevens is de basis voor de formulering van het voorlopig schooladvies in groep 7. 

Het schooladvies voor groep 8 wordt geformuleerd door de huidige leerkracht, een andere leerkracht van Unit 7-8, de ondersteuningscoördinator en directie. We gebruiken het voorlopig schooladvies als uitgangspunt en zullen niet lager adviseren. 
Het schooladvies moet voor 1 maart zijn doorgegeven aan de scholen van het voortgezet onderwijs. De adviesgesprekken kunnen we dus niet uitstellen tot na de afname van de M-toetsen. Op advies van POVO nemen we de gegevens van eind groep 7 Cito op in het digitaal overdrachtsdossier.
(POVO is het overlegorgaan Primair Onderwijs – Voortgezet Onderwijs waar alle Tilburgse schoolbesturen aan deelnemen).
 

Voorlopige schooladviezen groep 7


Vorig jaar hebben we tijdens het ouder- kind gesprek van februari in groep 7 een voorlopig
schooladvies gegeven. We kiezen er dit jaar voor om dit naar later in het jaar te verplaatsen. Daardoor kunnen we in het voorlopige advies wel de Cito-gegevens van de M-toetsen meenemen. (planning en gesprekken volgen later)
 

Rapporten


De rapporten en bijbehorende gesprekken staan gepland na de carnavalsvakantie. Komende week maken we in het team hierover de laatste afspraken. Meer informatie hierover en over het aanmelden voor de gesprekken in een volgende nieuwsbrief.
 

Studiedag 2 februari


De studiedag van 2 februari gaat door. Studiedagen gebruiken we om met elkaar te praten over en werken aan schoolontwikkeling. Ook worden lesactiviteiten met elkaar ontworpen en voorbereid. Een voorbeeld hiervan is het projectonderwijs (Jeelo). We vinden het belangrijk dat deze activiteiten door kunnen gaan. 
Dit betekent dat de kinderen op dinsdag 2 februari vrij zijn. Dit stond ook al op de kalender. Deze dag is er geen noodopvang op school, is er geen thuisonderwijs en zijn er geen livecontacten met de kinderen.
Ouders die deze dag opvang voor hun kind nodig hebben nemen daarvoor contact op met onze collega’s van HumanKind.
 

Herhaald bericht over aanmelden voor noodopvang


Voor de gehele periode van de schoolsluiting verzorgen wij noodopvang voor kinderen van ouders met een cruciaal beroep. Voor opvang buiten de schooluren kunt u contact opnemen met onze collega’s van HumanKind (kinderopvang).

Ouders die al eerder gebruik hebben gemaakt van de noodopvang vragen we om vanaf nu te  corresponderen met onze administratief medewerker Saskia Hegeman (saskia.hegeman@tangent.nl).

Vermeld in de correspondentie:
-om welk(e) kind(eren) het gaat
-in welk(e) groep(en) uw kind(eren) zitten
-om welke datum, dagen en dagdelen het gaat

Aanvragen en wijzigingen graag minimaal 24 uur van tevoren insturen i.v.m. het organiseren van de opvang. We hebben de aanvragen verwerkt t/m vrijdag 15 januari.

Ouders die voor het eerst gebruik moeten maken van de noodopvang sturen een email naar René Los (rene.los@tangent.nl)

Vermeld in de aanmelding:
-om welk(e) kind(eren) het gaat
-in welk(e) groep(en) uw kind(eren) zitten
-om welke datum, dagen en dagdelen het gaat
-in welk cruciaal beroep u werkzaam bent

Aanvragen graag minimaal 24 uur van tevoren insturen i.v.m. het organiseren van de opvang. U krijgt per mail een bevestiging of we uw kind kunnen opvangen.
 

Typecursus door De Typetuin


De Typetuin verzorgt, bij voldoende aanmeldingen, een compleet vernieuwde groepstypecursus. Deze cursus is geschikt voor de kinderen in de groepen 6 t/m 8.
Lees voor meer informatie de brief van De Typetuin (klik hier).